søndag 24. februar 2008

Masai Mara

Dette har vært en helt fantastisk helg. Naturopplevelser og avslapping. Har vært i Masai Mara, hele to døgn. Sammen med Bodil og Astrid, reiste jeg med innleid bil og sjåfør til praken fredag morgen. Vi skulle overnatte i en tented camp, og ut i fra bildene på nettet så det flott ut. Det første vi så da vi kom inni parken var sletter fulle av dyr. Masse forskjellige arter. Grant gaselle, impala, topi, hyene, sereval katt, vortesvin og elefanter. Vi brukte et par timer på å komme oss til campen, det var så mye å ta bilde av.

Campen var ikke helt lett å finne, i måtte tilslutt få noen til å komme å hente oss. Da vi stoppet ved noen masaier og busker, ble vi litt usikre på om vi var framme eller ikke. Framme var vi, og da vi ble geleidet inn mellom buskene, åpenbarte det ene teltet etter det andre seg. Vi fant aldri ut hvor mange overnattings telt det var, men landet på en 6-8 telt. Det viste seg at det var løver 200 meter fra campen. Sjåføren vår så de på kvelden, han var ikke veldig høy i hatten da han skulle gå inn fra bilen.
Teltet var akkurat passe stort, med en liten veranda utenfor. Inne var det et soverom, vaskerom, do og dusj. Helt fantastisk synes jeg.
Lunchen fikk vi i spiseteltet, før vi dro ut på en liten safari før kvelden. Vi så masse dyr nå og. Denne gangen også løver. En mor med en liten unge. Ungen krøp inn i en busk da vi kom, så den så vi bare så vidt inne i busken.

Etter en dag i bil, på støvete veier, er det skikkelig deilig med en varm dusj. Vi hadde jo dusj, men varm? Jo da, de fikk vi og. "Stuerten" vår stod unenfor og fylte på med varmt vann når vi skulle dusje. "Den snakkende dusjen" ble dusjen etterhvert kalt. Vannet ble nok varmet opp på bål, en anelse røyklukt var det i det.
Middagen ble servert i spise teltet. Tre retter. Det var og to svenske damer der som vi spiste sammen med. Etter middag satt vi utenfort teltet og spilte spill. En verdig avslutning på en flott dag.

Neste dag, opp til frokost, forså å ut på dag safari. Vi fikk med oss lunch, slik at vi kunne være ute hele dagen. Det ble en flott dag. I tillegg til det vi så dagen før så vi impala, hart beast, gnu, sjiraff, har sikkert glemt noen, men vi så masse. I perioder så vi nesten ingen ting, men det var fantastisk bare å stå i bilen å se på landskapet. Denne dagen så vi tre forskjellige løve familier. En far og mor med to unger. De lå litt utenfor så vi fikk ikke sett så lenge på de. Men de var nydelige de to små ungene. Deretter så vi åtte late løver. De bare lå å slappa av i skyggen. De siste vi så var en mor som lå utenfor en busk hvor hun hadde ungen inni. Hannen lå litt lenger borte å passet på. Mora ble urolig da vi kom, så vi var ikke der så lenge.
En nyfødt flodhest fikk vi og sett. En dag gammel. Den var langt borte, men så den bra i kikkert.
Lunchen hadde vi under et tre ute på sletta. Utrolig flott å sitte der å bare kikke utover.
Resten av dagen kjørte vi rundt å kikket på de forskjellige dyrene. Vi leita etter gepard og leopard, men det fikk vi ikke sett.

Kvelden ble som kvelden før, middag og spilling. En flott kveld altså.
I dag, søndag, var vi på morgen safari før frokost. Det er utrolig vakkert når sola står opp. Etter frokost startet vi på hjem turen. Vi fikk se en flokk med 17 løver! Det var ganske tøft. Vi var helt oppe i de. Jeg synes det var litt skummelt, vi hadde jo taket oppe, men det er visst ikke farlig. Det var flott å se på de. De var tydlig på vakt. De fleste gikk inn i buskene. Noen la seg, mens noen satt å kikka på to andre løver som stod ute på sletten. Det så ut som om de prøvde finne seg noe å spise, men vi hadde ikke tid nok til å stå å vente. Desverre.

Dette var en helt fantastisk helg. Nydelig camp, og masse dyr. Naturen var helt fantastisk, og det var utrolig deilig å ha safari bil med sjåfør. Dette er absolutt noe som er verd å gjenta.