mandag 20. juli 2009

Etiopia, Addis Ababa

Det første som slo meg da jeg kom til Addis Ababa, var trafikken. Jeg tok ei drosje som jeg var sikker på kom til å bryte sammen underveis, i hvertfall krasje underveis. Men det gjorde den ikke. Bilene bare gled ut i trafikken i hytt og gevær... Tror de hadde glemt at det var noe som het høyre regelen...
Jeg traff Astrid hos Margrethe Mork som hun var på besøk hos. Jeg fikk også komme på besøk der. Gjestfriheten er stor:) Vi hadde noen flotte dager i hovedstaden. Gikk rundt en masse, og tok minibusser innimellom. Veldig bra by å labbe rundt i. Handle litt, ta en kopp kaffe, kikke... Masse små butiker og små kafeer. Masse masse farger. En finner ikke store slum områder, skur og flotte hus ligger side om side. Helt anderledes enn i Nairobi. 3 dager bare labbet vi rundt. Var på entologisk museum, og det var flott, men ellers gikk vi bare rundt. Kunne godt hatt flere dager sånn:)
Morgenene fikk vi kaffe og sjokolade på senga:) Så vi kom ikke så tidlig i gang hver dag...
Lørdagen dro vi til Debre Libanos. Et Etiopias mest hellige plasser. Kirken som ligger her ble bygd i 1961 av Haile Selassie, men klosteret er fra 1200 tallet. Vi fikk komme inn til noen nonner, som bodde utenfor klosteret. De hadde ikke noen tilknytning til det, levde et vanlig liv, men bodde der fordi de tror de vil komme direkte til himmelen når de dør der.
På kvelden fikk vi komme hjem til ei venninde av Margrethe. Der fikk vi nydelig middag, og vært med på kaffeseremoni. Kaffeseremonien er spesiell i Etiopia. Det var lillesøstera til venninnen som brant kaffen og sjenket oppi til oss. Det er de yngre jentene som skal gjøre det.

1 kommentar:

Astrid Yri sa...

Takk for turen!! Fantastisk ferie i et flott land! Og du er supert reisefølge!