fredag 15. februar 2008

10 dager i Tanzania

Da er jeg hjemme igjen etter en ganske så kort tur til Kiabakari. Reiste med fly søndag kveld, og underviste der i en uke. Uka gikk veldig fort. Var en tur i Musoma, i Madaraka(nærmeste lille landsby), på marked og på Stop Over (Spisested). I tillegge er det bønnemøte torsdag, og lødag var det lørdagskos hos familien. På skolen er det bare to elever. Denne uka var det store prosjektet å lage ei dyrebok med bilder og fakta. Den skulle vi bruke da vi mandag skulle reise på safari gjennom Serengeti. Boka ble veldig bra, og mandag satte vi oss i bilen. Hele familien Vorhaug og mwalimu(lærer)Marianne. Vi skulle gjennom Serengeti, og kanskje helt til Haydom.

Turen gjennom parken var veldig bra. Vi fikke sett masse dyr. Elefantene så vi før vi kom inn i parken. En flokk spankulerete mellom hyttene fra Victoriasjøen mot parken. Folk sto å kikket etter dem, så det er nok ikke helt vanlig at elefantene trekker til sjøen for å drikke. Vi så krokodiller som svømte oppover mot strømmen, flodhester, antiloper, gaseller, gnu, vortesvin, hyener, masse dyr. Løver fikk vi og sett. Heler fem styker. Fire av dem klatret opp i et tre. Det har aldir jeg sett før, så det var ganske gøy. For å komme over til andre siden av Serengeti, må vi og gjennom NgoroNgoro parken. Der så vi tusner på tusner av dyr. På alle kanter, så langt øye kunne se. Veldig flott. Etterhvert forandret også landskapet seg. Mer fjell og grønne åser. Utorlig vakkert.

Vi klarte å komme oss helt til Haydom på mandagen. 12 timer i bil, uten mye stopp, men det gikk utrolig bra. På haydom var vi hos Jarle og Anne Margrethe Vik, jeg over natta hos Turid og Øysten Olsen. Veldig gjestfrie folk. Det var fullt overlat på Haydom, men jeg fikk gjesterom der, med frokost. Bed and Breakfast. Hadde to netter der. Tirsdagen fikk vi omvisning på sykehuset, var hos en smed, og gikk tur. Da var den dagen gått. Veldig flott dag. Det er en imponerende plass, Haydom. Ikke bare sykehus, men gård, skole, kirke, kultursenter, og sikkert mere. Sykehuset er med på å sette i gang forskjellige prosjekt.

Dagen etter dro Frank, Else Marie og jeg til Arusha. Der skulle jeg overnatte til neste dag, men måtte få stemplet inn arbeidstillatelsen min før jeg dro. PÅ gjestehuset i Arusha var de fullt av folk. Styremøte for regionen ble holdt der. Så vi hadde en hyggelig vkeld med prat og spilling. Torsdag morgen tok jeg bussen til Nairobi. Vi kjørte langs mount Meru som hadde snø på toppen. Der har jeg lyst å opp en gang... Etterhvert så vi også sjiraffer og thomson gaseller. En busstur i afrika er aldri kjedelig:)

Det er litt rart med denne jobben. Jeg har altså hatt en uke på jobb uten å undervist eller planlagt. Bare vært på reise. Det pleier jo å ta en dag, men på grunn av situasjonen i Kenya har det forandret seg. Vi kan ikke kjøre gjennom Vest Kenya, og det er den korteste veien. Jeg får ihvertfall oppleve mye. Fikk tur i parken, og besøke Haydom og Arusha. Jeg er heldig.

Nå skal jeg være her i Nairobi en god stund framover. Silje er på vei, og jeg håper bare de kan komme hit. Det hadde vært så koselig. Vi må bare vente å se.

Unknown sa...

heiiiiiiii
det var godt at det var kommet inn nytt innlegg. gøy å lese om reisen din. og gøy å se bilder:) du må gjerne legge ut flere:)

Silje sa...

Naa ser det ut som vi kan fastsette at vi kommer til Kenya! Jeg gleder meg utrolig masse! Goey aa lese om reisa. jeg gleder meg utrolig!!! I dag har vi hengt med Elise og Kjetil, og i morgen skal vi med de og foreldrene til kjetil ut paa robben island.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hei Marianne

Endelig har jeg funnet bloggen din.
Håper du har det bra. Må si at jeg lengter tilbake av og til. Hvert fall når jeg hører at du har vært på Haydom og besøkt Turid og Øystein, undervist på Hay-school osv. Hils kjente der nede (Bodil, Ohmas, Kjersti, Åshild osv)